Het sluipverkeer door de Zouteveen, Abtswoude en Rijksstraatweg/Gaagweg/Westgaag/Maasland
is al vele jaren een groot probleem. Op de routes door de Zouteveen en
Abtswoude zijn daarom al jaren geleden doseerinstallaties aangelegd. Deze staan
inmiddels niet meer aan, de pollers zijn altijd naar beneden. De aanleg van de
A4 zou zorgen voor afname van het sluipverkeer volgens Rijkswaterstaat,
provincie Zuid-Holland en gemeente Midden-Delfland. Het verkeer zou dan
namelijk kiezen voor de A4 in plaats van de wegen door Midden-Delfland.
Volgens verkeersdeskundigen waaronder TU Delft
hoogleraren Hansen, Immers en Van Wee, zou de A4 de verkeerde weg zijn en zou
het sluipverkeer niet af- maar juist toenemen. Volgens deze deskundigen zou o.a.
de A54 met Oranjetunnel een beter alternatief zijn voor het oplossen van de
verkeersproblemen. Inmiddels is gebleken dat deze deskundigen gelijk hebben
gekregen. Misschien nog wel sneller dan iedereen verwachtte en hoopte. Niet
alleen de mensen die bewust voor de sluipverkeersroute door Midden-Delfland kiezen
maar ook de filemijders op de A4, waar inmiddels een dagelijkse file staat,
vervolgen hun weg door Midden-Delfland. De verwachting is dat het sluipverkeer
de komende jaren nog veel meer gaat toenemen. Als straks de
Blankenburgverbinding wordt aangelegd zou het weleens zo druk kunnen worden dat
heel Midden-Delfland dagelijks vast komt te staan in de spits.
In het kader van het IODS programma, het compenserende programma
voor aanleg van de A4, is er een plan van aanpak opgesteld om na de
openstelling van de A4 Delft-Schiedam de verkeersdruk op de N468 te
verminderen. In de “ Voortgangsrapportage van De Integrale Ontwikkeling tussen
Delft en Schiedam (IODS), Stand van zaken van het IODS-programma” van november
2015 staat : “De verwachting is nog steeds dat de verkeersdruk zal dalen na
openstelling van de A4, ook is afgesproken met collega-wegbeheerders dat
verkeer niet wordt omgeleid via de N468 igv. Stremming. Betrokken partijen zijn
gemeente Midden-Delfland en provincie Zuid-Holland en Rijkswaterstaat. Gemeente
en Provincie zijn het nog niet eens geworden over overdracht van de N468. Ze wisten natuurlijk wel beter bij Rijkswaterstaat
wat betreft die verkeersdruk.
Omdat de provincie de N468 wil overdragen aan gemeente
Midden-Delfland is er niets terecht gekomen van het verminderen van de
verkeersdruk. Gewoon net zo lang wachten tot ze het in Midden-Delfland helemaal zat zijn met sluipverkeer en tonnagebeperking dachten ze bij de provincie en dat lijkt te werken. In verband met de hoge onderhoudskosten van de N468, wilde de
gemeente de weg nooit overnemen. Inmiddels is de tonnagebeperking van 20 ton een steeds groter probleem voor de ondernemers in het gebied. Deze provinciale weg is door de
provincie nog nooit serieus hersteld / vernieuwd. Door dit al decennia niet
uitgevoerde groot onderhoud heeft de weg een fundering waar nog oude leidingen
en klinkerbestrating in ligt in plaats van een echte hedendaagse wegfundering.
Gemeente Midden-Delfland wil dat de provincie eerst de
weg compleet vernieuwt, van fundering en beschoeiing tot het wegdek. Daarbij
moet de weg geschikt worden gemaakt voor 40 ton of een vergelijkbare
aslastbeperking voordat de N468 in gemeentelijk eigendom overgaat. De gemeente
is dus inmiddels bereid onder voorwaarden de weg over te nemen. Over de verhoging
naar 40 ton, alleen voor bestemmingsverkeer, is inmiddels door de gemeenteraad
een motie aangenomen die door alle partijen behalve de lokale partij OGP
gesteund werd. Die 20 tons beperking is
echter niet het enige probleem. Men lijkt namelijk toch één ding, het
sluipverkeer, over het hoofd te zien.
Hoe kan dat sluipverkeer het beste worden aangepakt? Daar
is eigenlijk maar één oplossing voor sluiperstol! Camera’s bij de A4, Holyweg en A20 registreren automobilisten die
2 camera’s passeren binnen een bepaalde periode. Dit is een verkeersregulerende
tolheffing waarvan het de bedoeling is dat de tol zo hoog is dat mensen een
andere route gaan nemen. Al in 2005 is het fenomeen sluiperstol aan de orde
geweest in de gemeenteraad van Midden-Delfland, toen waren er echter nog
inwoners en bestuurders die de illusie hadden dat de aanleg van de A4 alle
sluipverkeersproblemen zouden oplossen. Die gedachte is inmiddels gelogenstraft
en zonder snelle maatregelen loopt Midden-Delfland vast. Automobilisten die toch
kiezen voor de route door Midden-Delfland zouden kunnen shoppen in het gebied (goed
voor de lokale economie) om de tijd tussen beide camera’s te overbruggen waardoor
geen sluiperstol hoeft te worden betaald.
Als de gemeente eigenaar wordt van de weg zal de
provincie eerst eindelijk eens echt groot onderhoud moeten plegen en de weg
geschikt maken voor 40 ton. Daarnaast moet er nog een aardig bedrag van de
provincie voor toekomstig onderhoud worden betaald aan de gemeente. Verder
heeft ook het Hoogheemraadschap van Delfland belang bij een goed onderhouden
weg. Het betreft tenslotte een waterkering, het is zogezegd een dijk van een
weg. Het Hoogheemraadschap zal ook een bijdrage moeten leveren aan de jaarlijkse onderhoudskosten. Het belang van de 40 ton bleek recent bij de problemen die het
hoogheemraadschap had met het afvoeren van het vervuilde water van de brand in
de Kwakelweg.
Provincie en Rijkswaterstaat hebben toegezegd in het
kader van het IODS programma ervoor te zorgen dat de verkeersdruk zou
verminderen. Dat heeft men nog niet gedaan hoewel men beweert dat er een plan
van aanpak voor is gemaakt. Het IODS programma betreft niet alleen de aanleg
van de A4 maar ook de compenserende maatregelen waarover afspraken zijn
gemaakt. Maatregelen die zouden leiden tot afname van het sluipverkeer.
Provincie (en Rijkswaterstaat) kunnen daarom behalve de kosten voor het
eindelijk eens uitvoeren van groot onderhoud en de kosten voor het toekomstig
onderhoud ook de camera installaties en computersystemen voor sluiperstol
betalen. Dat laatste als onderdeel van de IODS overeenkomst. Afspraak is afspraak!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten