De Provinciale weg N468 dwars door Midden-Delfland wordt
waarschijnlijk overgenomen door de gemeente Midden-Delfland. Alleen op die
manier is er misschien wat te doen aan het sluipverkeer en dan vooral ook het
vrachtverkeer wat er niet hoort. Er is nu o.a. een motie in de gemeenteraad
aangenomen voor verruiming van de aslast of tonnagebeperking. Het maximum
gewicht van een combinatie zou dan 40 of 50 ton worden.
Wil Midden-Delfland wel vrachtverkeer, wat onder de huidige
20 ton blijft maar geen bestemming in het gebied heeft, blijven toestaan? Is
het niet beter als de gemeente gewoon een bord plaatst met verboden voor
vrachtverkeer m.u.v. bestemmingsverkeer. Alleen op die manier zorg je voor
maximale bereikbaarheid voor verkeer wat in Midden-Delfland moet zijn en zorg
je voor optimale blokkering van niet-bestemmingsverkeer.
Maar niet alleen de vrachtauto's zijn een steeds groter
probleem. De A4 met dagelijkse files zorgt voor een aanzwellende stroom
sluipverkeer waarvoor nu een oplossing moet worden bedacht. De hoeveelheid
sluipverkeer in de Zouteveen is weer op het niveau van voor de aanleg van de A4
en de pollers bij Vlaardingen (die overigens al jaren niet meer werken). Dus
niet alleen een verbod voor vrachtverkeer maar daarnaast is ook aan sluiperstol
voor personenauto's niet te ontkomen om Midden-Delfland Cittaslow te houden. In
o.a. Landsmeer bij Amsterdam heeft men daar al ervaring mee, het is tijd dat
gemeentebestuur en gemeenteraad daar nu al serieus over gaan nadenken.
“Regeren” is tenslotte vooruit zien.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten