maandag 26 mei 2014

Files op A4 Midden-Delfland

"Waarschijnlijk vanaf eerste dag file op A4" kopt de Schakel Midden-Delfland op 22 mei 2014. Jan Nederveen, docent verkeerskunde TU Delft, vraagt zich af of de A4 de verkeersstroom zal kunnen verwerken. Hij denkt dat er vanaf de eerste dag een file zal staan op deze nieuwe weg. Het wordt ook een gedrocht van een weg die na het Gaagaquaduct omhoog komt, met een boven het landschap uitsekende aansluiting op de Kruithuisweg en dan weer vanaf de Zuidkade zakkend naar de ecoductdiepte. Van de beoogde ecologische verbinding bij de Zuidkade komt niets terecht. Na de onderdoorgang van de Woudweg gaat de A4 steil omhoog de op een dijk aangelegd landtunnel in. De tram tussen Vlaardingen en Schiedam en het fietspad moet ook steil omhoog over de te hoog aangelegde tunnel heen.


Files vanaf het begin, dat is eigenlijk niets nieuws. Cittaslow over de A4 straks. Verkeerskundige en wetenschapper Prof. Hansen roept al jaren dat de A4 een ramp wordt. Volgens Arcadis onderzoek uit 2008 en volgens eerdere onderzoeken zou een zogenaamd terugslageffect kunnen veroorzaken dat alles rond Rotterdam muurvast komt te staan. Laten we hopen dat die voorspelling niet uitkomt. TU Delft hoogleraar van Wee zei destijds dat Eurlings een groot risico nam met de keuze voor de A4. Bij aanleg van de A4 komt er meer sluipverkeer op het onderliggende wegennet heeft Rijkswaterstaat berekend en dat komt door de voorspelde files. Men verlaat de A4 en gaat door Midden-Delfland rijden richting de A20 of vanaf de A20 door Midden-Delfland weer naar de A4. Sluiperstol zou de enige oplossing zijn om Midden-Delfland in de toekomst voor bewoners en recreanten leefbaar en aantrekkelijk te houden. Het is echter zeer de vraag of het daar ooit van gaat komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten